>

11 March 2015

Hiking : Bukit Mertajam

Bukit Mertajam merupakan puncak tertinggi di Seberang Perai. Ketinggian Bukit Mertajam mencecah 500 meter dari paras laut. Kategori hutan kat sini boleh kata bukan kategori hutan dara sebab boleh jumpa pokok-pokok bersar kat sini. 

Info: info menarik yang nak kongsi pasal Bukit Mertajam adalah, hutan di sini sebenarnya pernah menjadi antara petempatan terakhir orang Asli di Pulau Pinang. Kali terakir orang Asli ditemui di Kubang Semang sekitar tahun 1920an dan dari situ Kebang Semang mendapat nama. Selain tu ada Batu Bersurat lama ditemui di Cherok Tokun (kaki Bukit Mertajam). Ni jadi bukti bahawa kawasan sekitar ni dh ada petempatan awal manusua sezaman dengan zaman kegemilangan tamadun Lembah Bujang yang mana boleh jadi kawasan ni sebahagian juga daripada tamadun Lembah Bujang.

Kembali kepada cerita asal, Bukit Mertajan atau dikenali sebagai BM dah menjadi kawasan hiking popular bagi penduduk sekitar. Masuk ni entah kali kerapa hiking sini sebab kerap sangat dah hiking sini  

Peta laluan-laluan mendaki.
Untuk ke sini, hanya perlu ke Hutan Lipur Bukit Mertajam di Cherok Tokun. Untuk hiking ada banyak trek. Jalan tar untuk jip menjadi salah satu trek hiking untuk ke puncak. Selain itu ada dua trek hutan popular yang boleh membawa pendaki ke puncak. Tanda biru di peta adalah titik mula trek pendakian. Tanda merah pula adalah pelantar pemandangan (434m) dan tanda hijau adalah puncak tertinggi (500m). Untuk trek hutan dari Hutan Lipur ni ada dua iaitu trek bersebelah dengan air terjun, dan trek sebelah empangan lama. Jangan risau kerana trek-trek ni trek yang jelas. 

Air terjun 

Laluan melintasi anak sungai di trek bersebelahan air terjun

Trek bersebelahan dengan air terjun lebih landai gradient. Hanya perlu ikut anak tangga dan sampai di penghujung anak tangga terus melintasi anak sungai kecil dan terus melaui hutan. Trek ni akan tamat di pertemuan dengan jalan tar yang mana ada pondok rehat Kelab Rekreasi Bukit Mertajam. Untuk ke puncak boleh terus dengan jalan tar ataupun ikut trek hutan (sebelah kiri jalan iaitu bertentangan dgn pondok rehat, tapi laluan masuk ramai terlepas pandang). Kalau ikut trek hutan akan terlepas ke pelantar pemandangan sebab pelantar tersebut berada di trek jalan tar. Trek hutan akan brtemu dgn simpang utk turun ke dam lama ataupun naik terus ke puncak. Untuk ke pelantar pemandangan hanya perlu ikut jalan tar lebih kurang 15-20 minit pondok dan laluan ke pelantar berada di satu corner. Tapi ramai tak perasan sebab laluan masuk terhalang sengan batang pokok besar tumbang.

Pelantar pemandangan
Untuk kepuncak boleh terus dengan jalan tar. Tapi puncak BM tak menawarkan pemandangan buat pendaki. Hanya kawasan larangan menara telekomunikasi. Oleh itu kalau nak tengok view bole ke pelantar pemandangan. Boleh tengok view hingga ke Gunung Bintang di Baling.

Pemandangan indah dari pelantar pemandangan

Puncak utama. Hanya da menara telekomunikasi
Untuk trek dam lama hanya perlu ikut dan akan sampai terus ke puncak. Sepantang trek ni ada kawasan rehat disebelah air terjun dan juga pondok dan. Selain itu akan jumpa dengan simpang ke kawasan rehat Kelab Reakreasi yang berada di trek jalan tar. Trek dam lama ni lebih curam berbanding trek di sebelah air terjun.

Air terjun di trek dam lama

Laluan ke trek hutan di puncak
Msa hiking kalau ikut jalan tar ambik masa dalam 1 jam, kalau trek hutang dalam anggaran 1 jam setengah ke 2 jam. BM amat sesuai bagi yang baru nak menceburi aktiviti hiking ni. Stay tune untuk post2 menarik.. sekian saja untuk kali ni..














No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
2010-2014©HASIFI_SANI